LOGOPEDA SZKOLNY
JULITA POSERT
PONIEDZIAŁEK godz. 12.40 - 15.05
WTOREK godz. 11.45 - 13.20
CZWARTEK godz. 11.30 - 13.25
PIĄTEK godz. 11.35 - 13.25 - 13.25
MINI SKRÓT O ZAJĘCIACH LOGOPEDYCZNYCH
   Drodzy Rodzice...
    Zajęcia logopedyczne, które prowadzę dla Państwa dzieci wpływają na całokształt rozwoju dziecka, a szczególnie na rozwój jego mowy. Mowa jest narzędziem w zdobywaniu informacji o otaczającym nas świecie, pozwala wyrazić nam nasze myśli, uczucia i opinie. Sposób komunikacji wpływa na sukces osobisty a jeszcze wcześniej na sukces edukacyjny dziecka. Bardzo ważne jest więc, by nasze dzieci potrafiły wyrażać swoje myśli i uczucia w prawidłowy sposób oraz by komunikowały się używając poprawnej polszczyzny. Czasem koniecznym do szczególnie intensywnej pracy skierowanej na rozwój mowy jest okres przedszkolny i wczesnoszkolny.
    Ćwiczenia logopedyczne mają na celu:
- usprawnianie motoryki narządów mowy, wdrażanie narządów artykulacyjnych do wyraźnej pracy podczas mówienia,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- kształtowanie poprawnej artykulacji,
- ustalenie prawidłowego toru oddechowego,
- rozwijanie słownictwa,
- kształtowanie poczucia rytmu, rozwijanie koncentracji uwagi.
   Pamiętajcie, że wszystkie te cele możemy osiągnąć podczas zabawy z dzieckiem. Podczas zajęć logopedycznych można się świetnie bawić!
   W ramach podstawowej profilaktyki logopedycznej dla każdego dziecka polecam Państwu proste zabawy, realizowane wspólnie z rodzicem chociaż raz dziennie. Mogą to być codzienne rozmowy, czytanie książek, zabawy paluszkowe (stare wyliczanki np. ważyła sroczka kaszkę), gry językowe (wymyślanie słów na daną głoskę), ale również: pozostawione okruszki na talerzu , dżem, nutellę możemy przykleić dziecku do wałka dziąsłowego tuż za górnymi zębami i bawimy się w ściąganie czubkiem języka lub dokładne rozsmarowanie po podniebieniu (ćwiczymy wówczas mięśnie języka oraz uczymy pionizacji). Można ćwiczenia masy języka wspomóc dodatkowo poprzez rzucanie piłką z jednoczesnym unoszeniem języka do góry (za zębami), można mocno ściskać piłkę w dłoniach i dociskać wargi, gwizdać, cmokać, parskać, naśladować odgłosy zwierząt, maszyn, bawić się w szukanie źródła dźwięku itp. Powtarzajcie z dzieckiem znane Wam z dzieciństwa wierszyki (np. Brzechwy), wyliczanki, których uczyły nas nasze babcie - kontaktu osobistego i słownego nie zastąpi żaden program komputerowy!!! Przed położeniem się do łóżka, mama po przeczytaniu książeczki może jeszcze narysować palcem po plecach dziecka proste litery i odtwarzać je potem razem z dzieckiem, a jeszcze wcześniej podmuchać na waciki, piłeczki, płomyk świecy...
   Krótki czas spędzony u logopedy nie zastąpi codziennych ćwiczeń w domu.
  Pamiętajmy też o tym, że sami mamy prezentować dziecku poprawną i staranną mowę, bez zdrobnień i spieszczeń.
|